Будуємо ефективну організацію: поради з оргдизайну

поради з організаційного дизайну від Наталії Кузнєцової, керуючої партнерки консалтингової компанії Smart Play Consulting

Уявіть, що ваша організація — це спортсмен, а ви тренер чи тренерка. Через місяць у вас забіг на 500 метрів. Як ви будете йти до перемоги? Спортивні тренери користуються такими ж засобами, що і керівники організацій: розробка стратегії, поділ її на елементи, аналіз та налаштування усіх компонентів для досягнення певної мети.

Наталія Кузнєцова, керуюча партнерка консалтингової компанії Smart Play Consulting, розповіла про деякі складові організаційного дизайну, які допоможуть вашій організації досягати поставлених цілей та розвиватись.

В організаційному дизайні існує модель для аналізу організації на чотирьох рівнях реалізації стратегії. Вона допомагає налагодити усі процеси для кращої роботи. Розглянемо детально кожен з етапів.

1. Стратегія

Перед початком аналізу подумайте, чи має ваша організація стратегію, візію, місію, ціль, тактику та дорожню карту. Все це — базові налаштування будь-якої організації, які дають 70% успіху на шляху до правильного та здорового функціонування.

Щоб все працювало злагоджено та не викликало розбіжностей серед колег, радимо детально розписати кожен із вищеперелічених пунктів. Тоді усі матимуть чітке розуміння, куди рухається організація, які її основні milestones і заради чого це все.

Покрокова інструкція
  • Аналізуємо поточну стратегію
  • Виділяємо ключові переваги організації
  • Визначаємо подальшу стратегію і тактику
Ключові питання
  • Куди рухається організація?
  • Чому ви це робите?
  • Які ваші цілі?

Що почитати?

«Стратегії теж треба стратегія», Мартін Рівз, Кнут Хаанес, Джанмеджая Сінха

2. Структура і процеси

Неможливо досягти успіху, змінивши лише структуру, але не змінивши способу роботи. Після того, як ви визначите цілі та шляхи їх досягнення, перегляньте команду на наявність потрібних фахівців та фахівчинь з відповідними навичками та вміннями. Далі звірте дорожню карту з наявною структурою. Тоді стане зрозуміло, яких відділів не вистачає та де варто перерозподілити ресурси.

Також важливо, аби всі знали свої повноваження, а ще, де вони починаються, а де завершуються. У великих процесах, де залучені декілька осіб, звертайте увагу на «стики». Це моменти передачі роботи від однієї людини до іншої. Зазвичай це найслабше місце. Коли відбувається збій у процесі, то у 90% випадках проблема виникає саме на стиці.

Покрокова інструкція
  • Аналізуємо структуру організації, виявляємо поточну конфігурацію
  • Фіксуємо ключові ролі, наявність необхідних повноважень
  • Узгоджуємо структуру зі стратегією компанії
Ключові питання
  • Чи правильно розподілені ресурси серед усіх підрозділів?
  • Як відбувається комунікація під час передачі задач між учасниками команди?
  • Де виникають найбільші проблеми?
Що почитати?

Методологія: Ланцюжок цінностей Майкла Портера

3. Система оцінки й нагородження

Оцінювання роботи дозволить зрозуміти, чи правильний шлях ви обрали, чи з потрібною швидкістю ви рухаєтеся та чи у правильному напрямку. Такі «маячки» дозволяють вчасно ухвалювати правильні рішення та економити ресурси.

Покрокова інструкція
  • Аналізуємо метрики (показники ефективності)
  • Виділяємо ключові метрики, які стимулюють працівників досягати необхідних результатів
  • Визначаємо узгодженість системи винагородження (КРІ's, ключові метрики стратегії) зі стратегією компанії
Ключові питання
  • Чи дозволяють існуючі метрики приймати правильні рішення?
  • Чи дозволяють ці метрики відслідковувати точки реалізації стратегії?
Що почитати?
  • Методологія системи КPІ
  • Методологія системи ОКР
  • Методологія системи BSC

4. Таланти і команда

Все, що відбувається в організації – завдяки людям. Визначте, кого варто взяти у фокус задля реалізації стратегії на рік. Якими знаннями, навичками мають володіти ці люди? Створіть план навчання та план особистісного розвитку кожного і кожної з команди.

Попіклуйтеся про налагодження внутрішньої комунікації. Не забувайте отримувати та надавати фідбек.

Покрокова інструкція
  • Визначаємо ключові позиції в організації згідно з матрицею розподілу ролей
  • Виділяємо профілі співробітників, які є ключовими для реалізації стратегії
  • Створюємо план розвитку необхідних ключових компетенцій і знань, потрібних компанії
Ключові питання
  • Які компетенції необхідні ключовим працівникам для максимальної ефективності компанії?
  • Які HR практики потрібні для підтримки і розвитку ключових компетенцій компанії?
Що почитати?

Що таке крос-функціональні команди?

5. Корпоративна культура

Колишній генеральний директор компанії Pfizer Ян Рід зазначає: «Для успіху потрібна правильна культура. Стратегія і організація повинні дихати в одному ритмі». Відразу зазначимо, що не існує ідеальної корпоративної культури. Однак, існують правильні комбінації. Найкраще поєднувати декілька типів корпоративної культури, але якщо ваша організація не надто велика, то однієї також цілком вистачить.

Керівники та керівниці організацій, вибудовуючи нові дорожні карти, забувають, що стратегії реалізують люди. Людські моделі поведінки – це ті речі, які швидко не змінюються. Тому впроваджуйте зміни поступово та беріть до уваги зворотній зв'язок.

Покрокова інструкція
  • Визначаємо тип корпоративної культури організації
  • Описуємо сильні та слабкі сторони, недоліки та переваги
  • Визначаємо сценарій переходу від існуючої культури до бажаної
Ключові питання
  • Чи є поведінка лідерів вашої організації успішною рольовою моделлю для працівників (колег)?
Що почитати?

«Діагностика корпоративної культури», Кім Камерон, Роберт Квін

Такий підхід є комплексним та дозволяє розбудовувати ефективну організацію. Важливо постійно працювати над кожною складовою. Саме це дозволить вашій організації вийти на новий рівень розвитку.

Розвивайтесь та рухайтесь вперед!

Матеріал підготувала: Анастасія Шевчук,

менеджерка по роботі з ГО в Pro Bono Club Ukraine

No items found.