Digital Upgrade. З чого почати свою цифрову трансформацію?

хайлайти вебінару Дмитра Осики, керівника ІТ та програми MODUS з цифрової трансформації ДТЕК

Як правильно «оцифрувати» свою організацію? До яких технологій варто звертатися? Якою є роль корпоративної культури? Своїм досвідом з Pro Bono Club Ukraine поділився Дмитро Осика, керівник інформаційно-цифрових технологій і програми MODUS з цифрової трансформації ДТЕК.

Дмитро Осика, керівник ІТ та програми MODUS з цифрової трансформації ДТЕК

Трансформація відбувається з нами постійно: змінюється світ, цивілізація та людство, епохи приходять на зміну одна одній. Й зараз, пройшовши шлях через промисловий капіталізм, масове виробництво та його автоматизацію, ми поринули у світ цифрової економіки. Він розвивається завдяки різним цифровим технологіям, рішенням та інноваціям. Тож очевидним фактом сьогодення є становлення Індустрії 4.0 — це ера технологічної революції та цифрової трансформації, так званої DX.

ЦИФРОВА ЕКОНОМІКА — ЦЕ ТУТ І ЗАРАЗ

Цифрова економіка — не економіка майбутнього, ми вже в ній живемо. Й будемо відверті, вона вигідна та приносить прибуток (економічний потенціал від трансформації Всесвітній економічний форум оцінює в $100 трлн до 2025 року). Згідно Global Innovation Index, технології та інновації є основою зростання економіки, а рівень розвитку економіки країни прямо залежить від її індексу інноваційності.

Згідно даних міжнародної консалтингової компанії McKinsey, ключові ефекти, які компанія може отримати від цифровізації:

  • Зменшення зберігання запасів на 20-40%.
  • Підвищення операційної ефективності на виробництві на 15-30%.
  • Скорочення часу простою обладнання на 30-50%.
  • Підвищення точності прогнозів на 85%.
  • Зниження витрат на інженерне проєктування на 10-30%.
  • Підвищення якості послуг на 10-20%.

DX дає нові можливості, і це вже вимога до сучасних бізнес-організацій та держструктур — впроваджувати її повсюдно. До того ж «цифра» — це не розкіш. Технології стали кращими, швидшими та дешевшими, тобто доступнішими.Якщо порівняти:

  • Раніше технології машинного навчання були тільки на ранніх етапах розвитку, але вже починаючи з 2014 року кількість алгоритмів машинного навчання почала зростати в середньому на 92% щорічно. Це означає, що вони удосконалюються, стають більш якісними і приносять більший ефект при їх застосуванні.
  • Ще 5 років тому якийсь шолом віртуальної реальності коштував неймовірних грошей. Однак щороку ця вартість зменшується, наприклад, за 2014-2016 рр. хмарні технології подешевшали на 66% — і продовжують падати.
  • Раніше підхід до цифровізації асоціювався з принципом «все або нічого». Та далі компанії усвідомили, що можна вдатися до «м'якшого» переходу, і зараз застосовується модульний підхід (запуск поетапно).
  • У минулому існувала залежність від великих постачальників технологій — сьогодні щороку з'являються сотні, якщо не тисячі малих та середніх компаній, стартапів та постачальників.

DX ТЕРМІНИ ТА ЦИФРОВА ЗРІЛІСТЬ

Не все є цифровою трансформацією й не всі компанії та організації можуть називатися цифровими, навіть якщо впроваджують технології. Базово, варто розібратися в трьох термінах — 3Д цифрової трансформації — digitization, digitalization та digital transformation.

Digitization (оцифровування) — це перехід з аналогового в цифровий стан. Наприклад, раніше були кнопкові телефони, а тепер кнопки у нас на екрані телефону.
Digitalization (цифровізація) — це використання цифрових технологій, зміна засобів комунікації та взаємодії. Наприклад, застосування VR-технологій або сенсорів, які передають інформацію.
Digital Transformation (цифрова трансформація) — це глобальніший термін. Після оцифровування інформації, цифровізації процесів та ролей, бізнес поступово перетворюється на цифрове підприємство чи компанію. При цьому повинні не просто впроваджуватися технології, має змінюватися культура їх використання в компанії, адже неможливо привносити щось нове, не змінюючи тих, хто буде цим новим користуватися.

Шлях до цифрової трансформації проходить через рівні цифрової зрілості. Всього їх виділяють п'ять:

  • Початковий (поодинокі випадки використання технологій).
  • Формальний (організація не до кінця розуміє ефекти від впровадження, але знає, що цифровізація повинна щось дати, починається поступовий рух в цьому напрямку).
  • Стратегічний (в організації є багато цифрових процесів, ефекти від впровадження зрозумілі, DX — у стратегії компанії).
  • Конверсований (існує сформована корпоративна культура, заснована на цифровізації, і кожен підрозділ бачить свою роль в цьому процесі).
  • Інноваційно-адаптивний (кардинальна зміна організаційної культури, де кожен крок є цифровим).

НАВІЩО-ЯК-ЩО — підхід у цифровій трансформації

Цифрова трансформація має починатися з розуміння, навіщо вам це потрібно, які цілі переслідує бізнес чи організація. Питання «НАВІЩО» — головне у процесі. Наприклад, «НАВІЩО» ДТЕК — це підвищення операційної ефективності, посилення розуміння ринку і зв'язку з клієнтами, підвищення умов безпеки на виробництві, гнучкості і керованості бізнесом. Наша кінцева мета — зробити ДТЕК цифровою організацією, де співробітники не бояться експериментувати, повсюдно використовують цифрові технології і відкриті до змін.

Наступний крок — питання «ЯК»: яким чином можна досягти потрібного, тобто сформувати стратегію цифрової трансформації та план дій. Тут в нагоді стане модульна система, з якою можна просуватися поступово. Це може бути система, як у програмі MODUS. Тут були виділені напрями бізнесу — всього їх 11 — й для кожного розроблені свої цифрові проєкти. Всі процеси, пов'язані з впровадженням, були розділені на три хвилі цифровізації.

Для розуміння свого «ЯК» обов'язково треба провести аналіз точки старту (з чим ви починаєте свою трансформацію), принаймні в чотирьох напрямках:

  1. Аналіз середовища (наявні технології, регуляторні обмеження у галузі, вузькі місця, які допоможуть розширити цифрові технології)
  2. IT-інфраструктура (потужності, технології, можливості, на які ви можете опиратися на початку процесу цифровізації).
  3. Інвестиційні можливості (фінансові, ресурсні, часові затрати).
  4. Експертиза (готовність вкладати в кадри, які у вас є, розвивати їх. Якщо їх немає, треба подумати, як це виправити, можливо, через залучення зовнішньої експертизи, компетенцій, екосистеми партнерів).



На етапі «ЩО» — визначте складові цифрової трансформації (детальніше про них розповімо в наступному матеріалі в блозі Pro Bono Club Ukraine). Чотири основних — це:

  • Цифрова експертиза (фахівці з розробки ПО, аналізу даних, цифрових технологій, управління цифровими продуктами).
  • Процеси (впровадження аgile-підходів, фаст-трекінгу, де можливо).
  • Технології (вибір з величезного масиву лише тих, які потрібні й будуть корисними).
  • Культура (крос-функціональні команди, сприйняття невдач як нового досвіду та знань, забезпечення якості даних та інформації, рішення приймаються на основі даних тощо).


Важливу роль в процесі трансформації відіграє команда організації і ролі в ній. Цифрові технології розвиваються експоненціально, натомість організації — логарифмічно й значно повільніше. Тож часто обирати потрібні для організації зміни/технології/процеси/тощо потрібно в ручному режимі.

Цифрова трансформація — це шлях, на якому не все може бути так, як планувалося на початку. Це безперервний процес, адже вчорашні проривні технології завтра можуть стати застарілими. Це нові знання та досвід через успіхи та невдачі. Як і на будь-якому шляху, тут також важливо не зупинятися. Весь світ йде в цьому напрямку, і Україна — так само на правильному шляху.

Читати «4 складові цифрової трансформації»

Матеріал підготував:Олександр Жмай, журналіст порталу PROactive.in.ua

Ілюстрації з довідника Digital Transformation of Ukraine, архіву спікера та сайту unsplash.com

No items found.